Recent Entries

Recent Entries

showing the five latest postings by Yogic Life.

Popular Posts

Recent Comments

The power is there: Doing less, being more.

Wednesday, April 15, 2009 3 comments

I have been sick for the last a couple of days. Just simple cold.

I guess it's because I moved into a new home and switched my diet at the same time so stress(or AMA=toxic products in Ayurveda language) must have built up quickly to make somehow my immune system weaker. And also it's been so chilly and rainy.

But I took care of it, of course, without any pills.
When I have a little fever, my intuition told me that I have to take some foods which cooled me down. I grabbed a bunch of lettuce and cucumber and made my self a big salad.

That was it.
It was so soothing and my fever went a way by the next morning. I was almost craving cucumber that night, which is ridiculous because I hardly eat cucumber. They are too cold for my Vata dosha.

Human body definitely has intelligence.
Ayurveda had known it since thousands of years ago.
Just so amazing, blowing me away.

I did my first yoga practice after my recovery. it has been 4 days no Ashtanga practice.( I did Anusara yoga one time on Saturday, Ayurvedic yoga on Sunday, but nothing like Ashtanga practice)

And then, yes, I was a bit nervous if I can do the whole thing or do jump backs and stuff like that.
so I decided to focus only on breathing today.
No need to be perfect and strong practice today because it is no need (lol)

Just breathing....forget to think of "oh yes, check your elbows...make sure your toes are on one line...place the palms firmly against the mat...bandas...tail bone down!!...arm straight....etc etc ETC!!!"
forget that.

And I noticed something.
It just happened 2 times but my movement of vinyasa was smoother than ever including jump back and jump through. wow, without thinking of what I have to do physically, the movement can become smoother??? that's unbelievable.

Sometime, we try to gain so much in everything and do things too much.
When we do so, we look like doing so much, but we are not being present.
Then we gain nothing.

however, when we try to be present as much as possible,
we might not be able to do many things but we gain a lot. we learn so much and we cultivate beautiful fruits of the presence including sense of gratitude.

I think my practice today taught me that.
so stoked.

Namaste,


2,3日、風邪っぽくなってました。
新しい部屋への引越しと、食事のスタイルを変えたのが重なったためだと思われます。
引越しのストレスと食事の変化がもたらすストレスが、体内にAMA(アマ)といわれるストレス物質(毒素)を生み出し
それできっと免疫が弱っていたのでしょう。それに加え最近の寒くて雨の多い天気が災いしました。

でもダイジョブ、自分で治しました。もちろんお薬はとりません。
熱が少しあったとき、私の直感で、「体を冷やすものを食べなければ」と思いつき
その辺のサラダの束ときゅうりで大きなサラダを作ってモリモリたべました。

それがよかったみたいです。
次の日にはすっかり熱もなくなっていました。
そのサラダはスーッとして、体の熱をとってくれたのです。
おかしなものできゅうりを死ぬほど食べたいと思ったんですけど、それも体の持つインテリジェンスのなしえる技だと
感心しました。通常私はきゅうりはほとんど食べません、なぜなら、体を冷やしすぎるので、私のドーシャ(体質)には会わないのです。(私のドーシャはVataといって、冷える性質がある)

人間の体はとにかく知的です。
アーユルヴェーターはそれを何千年も前から知っていた・・・
そのことに、ただただ驚くばかりです。

さて、病み上がり初で、今日アシュタンガのプラクティスを久しぶりにしました。
アシュタンガ以外のプラクティスはしていたんですが、、、土曜日は久々のアヌサラヨガを、日曜日はアーユーヴェーティックなヨガを自分でやりましたが、アシュタンガのように激しいものではありません。

練習を始める前少し心配だったんです。
全部通してできるかな?
あれも、これもできるかな?
でもそんな心配するのははなはだバカらしく、全部忘れることにして、今日は呼吸に集中することに決めました。
とにかくポーズや動きより、呼吸・・・(実はその方が難しかったりする)
完璧に練習するとか、力強くポーズを決めるとか、そんなことはどうでもいいことなんですね、本当は。

それで練習しているうちに気がついたことがありました。
たった2回ほどだったけど、ビンヤサの動きがいままよりスムーズにいったときがありました。
なにも体の動きを意識しないで、呼吸だけ考えながらやったときに起こったことです。
そんなことってあるんだ? 肉体で行うことを考えずに、呼吸だけ続けながらただ流れで動くだけで、スムーズになるなんて?
信じられないです。

たまに私たちは、なんでも沢山、吸収しよう、得ようとしたがる傾向があります。
何かを沢山行うことによって、私たちは忙しく充実しているように見えますが、その実その今の瞬間に生きていなかったりします。明日のことや午後の会議のことで頭が一杯・・メールや電話や、目の前にいる人より、それらのことが最優先になったり。

しかし、沢山行うことをやめ、その今の瞬間に集中することで、沢山のことはできないかもしれないけど、そのほうがもっと沢山の学びを得られるし、周りへの感謝の気持ちという、「瞬間を生きる人」にしか味わえない甘くて美味しい果実を収穫することもできるのです。

今日のプラクティスでそれを習ったような気がします。よかった~!
ナマステ

3 Response to "The power is there: Doing less, being more."

hikaru said...

こんにちは~!体調悪かったの?もう大丈夫??
奇遇にも私も、先日は、キュウリを食べたい、カラダを冷やしたいと思い立って、春だけど出始めのキュウリを市場で買ってきてミントとあわせて食べました。

これまた奇遇だけど、私も昨日とおとといと朝からカラダが重たくて、頭がぼんやりしてました。

でもフシギなことに、そういう時は自分のカラダ(心?)の赴くままにきっと自分のために必要なチョイスを意識しなくてもしています。

自分のことを直観(まっすぐに観る)できるように野生の本能を今以上にもっと磨こうと思います♪

今日の私のヨガの発見は、今までいまいちできていなかったプッシュアップポーズがすんなりできたこと!
嬉しかったな~。最後にナマステ!って本気で思いました(笑)。

Yogic Life said...

ひかるちゃん
ほんとシンクロしてるよね、ひかるちゃんとは。
これは絶対に前世で何かあったなと睨んでます(笑)

しかもさー、私も直観力について、本能力について考えてたところ。それを磨こうと。
結局その生き方のほうが幸せに近づくからねー

ああープッシュアップって、ビンヤサのチャタランガのことね。なれないとつらいよね。
そのうち二の腕もがっちりしてくるよー!^^

hikaru said...

前世で何があったんだろう(笑)?

チャタランガって言うんだ?
プッシュアップポーズ→アップワードドッグ→ダウンワードドッグって一連の流れに入っているポーズ。

たしかに今、二の腕が以前と比べてビルドアアップしているような??

私も徐々に筋肉ウーマンへ??